Translate ( If u r foreigner, don't forget to use this. It is not perfect. But, u can guess.)

ေပါင္ျမိဳ႕နယ္အတြင္းက ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ (ခရီးသြားေဆာင္းပါး)



( ၂၀၁၇-ဧျပီလ (၁၁)ရက္ေန႔ထုတ္ စံေတာ္ခ်ိန္သတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပခံရေသာ ေဆာင္းပါးျဖစ္သည္ )


ေတာင္တက္လမ္းအနီးက ေစတီေတာ္ႏွင့္ ဘိုးဘိုး-ဘြားဘြားနတ္နန္း


      ဇင္းက်ိဳက္ရြာ(ယခု…ဇင္းက်ိဳက္ျမိဳ႕)မွာ ကြ်န္မေဖေဖ၏ေမြးရပ္ဇာတိေျမျဖစ္သည္ ။ မြန္ျပည္နယ္ ၊ ေပါင္ျမိဳ႕နယ္ ၊ ရန္ကုန္-ေမာ္လျမိဳင္ကားလမ္းေဘးတြင္ တည္ရွိျပီး ရန္ကုန္မွ (၁၅၅)မုိင္ ၊ ေမာ္လၿမိဳင္မွ (၂၄)မိုင္ ကြာေဝးသည္ ။ ကြ်န္မအသက္ (၁၀)ႏွစ္ အရြယ္က ပထမဆံုးအေနျဖင့္ ဇင္းက်ဳိက္ကို ေရာက္ဖူးခဲ့သည္ ။ အို…ဘယ္လိုပါလိမ့္ ။ အိမ္ေတြက ပ်ဥ္ေထာင္သစ္သားေျခတံရွည္ ေတြပါလား ။ လူမမယ္အရြယ္-ရန္ကုန္သူ-ကြ်န္မအဖို႔ အထူးအဆန္းျဖစ္ရျပီေပါ့ ။ ဒီေလာက္အိမ္အၾကီးၾကီးေတြကို သစ္သားခ်ည္း သက္သက္ ဘယ္လိုမ်ား ေဆာက္ထားသလဲ ။ ရန္ကုန္မွာ ျမင္ရေလ့မရွိေသာ ေျခတံရွည္ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ၾကီးေတြျဖစ္ေန၍ ထုိသို႔ တအံ့တၾသေတြးခဲ့မိသည္အထိ ။
            ထိုစဥ္က ကြ်န္မဘိုးဘိုး ရွိေသးသည္ ။ ေမာင္ႏွမတေတြလည္း ကေလးသာသာရယ္မို႔ ယခုကဲ့သို႔ အလုပ္မမ်ားၾကေသး ၊ မကြာေဝးၾကေသးေပ ။ ဘိုးဘိုး၏ဦးေဆာင္မွဳျဖင့္ ေမာင္ႏွမတျပံဳေတာင္ၾကီး ဇင္းက်ိဳက္ေတာင္ေပၚသို႔ု မနက္ေစာေစာ (ငါးနာရီခန္႔ ျဖစ္လိမ့္မည္) ေျခလ်င္တက္လိုက္ၾကတာမ်ား ေပ်ာ္စရာေကာင္းခ်က္ ။ ထုိကာလတုန္းက ခုေလာက္ ေခတ္မမီေသးပါ ။ လြန္ခဲ့သည့္ (၁၅)ႏွစ္ဝန္းက်င္ကျဖစ္၍ လွ်ပ္စစ္မီးပင္ မရရွိေသး ။ ေတာင္တက္လမ္းကလည္း ယခုေလာက္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕မွဳ မရွိေသးသလို လမ္းတေလွ်ာက္ ေမာပန္းႏြမ္းလ်လာခ်ိန္တုိင္း ေသာက္ေရကန္မ်ားမွေရကို လက္ကိုင္းတပ္-အုန္းမွဳတ္ခြက္မ်ားျဖင့္ ခပ္ယူေသာက္ခဲ့ ရပံုမွာ တကယ့္ကုိ အမွတ္တရ ။ ေတာေတာင္၏အလွအပကို ေရးေတးေတးမွ်သာ မွတ္မိေတာ့ေပမဲ့ ရုပ္ရွင္ကားမ်ား ၊ ပန္းခ်ီကား မ်ားထဲကလို စိမ္းညိဳ႕လွပေနခဲ့တာေတာ့ အေသအခ်ာ ။



ေကာင္းကင္ျပာေအာက္က ဇင္းက်ဳိက္ေတာင္ေတာ္


နီးလ်က္ႏွင့္ေဝး…ဆိုတာ ဇင္းက်ိဳက္ေတာင္ေပၚက ဆံေတာ္ရွင္ေစတီေတာ္ကို တင္စားေဖာ္က်ဴးထားေလေရာသလား ။ ေတာင္ေအာက္က ၾကည့္လိုက္လွ်င္ ထင္သေလာက္ မေဝး ၊ နီးနီးေလး ။ သို႔ေသာ္…တကယ္တမ္း တက္ၾကည့္သည့္အခါ ေမာဟိုက္ ပင္ပန္းလာသည္အထိ မေရာက္ရွိႏုိင္ေသး ။ ဒီၾကားထဲ မတ္ေစာက္မွဳကလည္း အံ့မခန္းပါပဲ ။ ထိုအခ်ိန္က ကေလးအရြယ္မို႔သာ ဒူးတုန္ရင္ခုန္မျဖစ္ခဲ့တာပါ ။ ယခု ျပန္ေတြးၾကည့္မွ အေပၚေရာက္ေလ မတ္ေစာက္ေလအေနအထားကို သတိျပဳမိကာ လန္႔မိပါ၏ ။
ယခုႏွစ္(၂၀၁၇)တြင္ ဇင္းက်ိဳက္သို႔ သြားဖို႔ အေၾကာင္းဖန္လာသည္ ။ အသက္(၉၀)နားနီးေနျပီျဖစ္ေသာ-ဘြားဘြားကို သြားေရာက္ကန္ေတာ့ရန္ျဖစ္သည္ ။ ကြ်န္မမွာလည္း မေရာက္ျဖစ္တာ (၄)ႏွစ္ေက်ာ္ေနျပီ ။ ဘာေတြမ်ား ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ျပီလဲ ။ ေရာက္လွ်င္ေရာက္ခ်င္း (၄)ႏွစ္တာအတြင္း အၾကီးအက်ယ္ေျပာင္းလဲသြားေသာ ဇင္းက်ိဳက္ျမင္ကြင္းက ကြ်န္မကို ဆီးၾကိဳေနပါေပါ့ ။ ယခင္လို ပ်ဥ္ေထာင္သစ္သားေျခတံရွည္အိမ္ေတြခ်ည္း မဟုတ္ေတာ့ ။ တိုက္အိမ္ၾကီးေတြက အသီးသီး အစားထိုးဝင္ေနၾကျပီ ။ ရိုးရာမပ်က္ ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ၾကီးသက္သက္ေတြၾကားမွာ ေခတ္မီလွပေသာ တိုက္အိမ္ၾကြၾကြေတြက က်ိဳၾကားက်ိဳၾကားေနရာယူလ်က္ သား ။ လြန္ခဲ့ေသာ(၁၅)ႏွစ္က ဂႏၶဝင္ဆန္ေသာအလွကို ျပန္တမ္းတမိေပမဲ့ အနိစၥသေဘာတရားကို ကြ်န္မ မည္သို႔ လြန္ဆန္ႏုိင္ပါ့ မလဲ ။
            အေဒၚေတြ/ဦးေလးေတြက ဇရာ၏တိုက္စားမွဳေၾကာင့္ အသက္အရြယ္ၾကီးရင့္လာၾကသလို ေမာင္ႏွမ/ညီအစ္မတေတြက လည္း အသီးသီးအရြယ္ေရာက္ကာ အလုပ္ကိုယ္စီ ရွဳပ္လို႔ ။ ဇင္းက်ိဳက္ေတာင္ေပၚသို႔ ယခင္လို ေျခလ်င္တက္ရန္ အေဖာ္စပ္၍ မရ ႏိုင္ေတာ့ ။
     “ကားလမ္း ေပါက္ေနျပီ ။ ကားနဲ႔ တက္ပါလား” –
ဟု အၾကံျပဳၾကေပမဲ့ ေျခလ်င္တက္ခဲ့ဖူးသူအဖို႔ ထုိအရသာကိုသာ ေတာင့္တေနမိမွာ မလြဲ ။ သူမတူေအာင္ ၾကည္ႏူးလြမ္းဆြတ္ဖြယ္ ခံစားခ်က္မ်ိဳးကို ဤသို႔ေသာ-ေတာင္တက္ခရီးစဥ္ကပဲ ေပးစြမ္းႏုိင္သည္ မဟုတ္ပါလား ။ ဒါေပမဲ့လည္း သဘာဝအလွတရားေတြက အရင္လိုပဲ တည္ျမဲေနပါ့မလား ။ သစ္ပင္သစ္ေတာေတြက စိမ္းညိဳ႕အုပ္မွိဳင္းေနပါဦးမလား ၊ သစ္ေတာခုတ္မွဳ / ေက်ာက္ေတာင္ ျဖိဳမွဳေတြေၾကာင့္မ်ား ပ်က္စီးယိုယြင္းကုန္ျပီလား…။ အေတြးသံသရာတဝဲလည္လည္ႏွင့္ပဲ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ေစတီေတာ္ေတာင္ ေျခရင္းဆီသို႔ ထြက္လာခဲ့လိုက္သည္ ။
  

 
မုဒ္ဦးဝ အမွတ္တရ


“သမိုင္းဝင္ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ျမတ္”ဆိုေသာ မုဒ္ဦးဝၾကီးက ခန္႔ခန္႔တည္တည္ ။ ျခေသၤ့ႏွစ္ေကာင္က တစ္ဖက္တစ္ခ်ပ္ စီ ။ မုဒ္ဦးဝကေန ဝင္ေရာက္လာျပီး ေလွကားထစ္မ်ားကို ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့သည့္အခါ လက္ဝဲဘက္တြင္ အရံေစတီမ်ားႏွင့္ ေစတီေတာ္ တစ္ဆူကို ဖူးေတြ႕ရသည္ ။ လက္်ာဘက္၌ ဘိုးဘိုး-ဘြားဘြားနတ္နန္း ရွိ၏ ။ အလယ္မွာေတာ့ ေတာင္တက္လမ္း ။ ညိဳ႕ငင္ႏိုင္လြန္း ေသာ ေလွကားထစ္ေလးမ်ားက ေျပးတက္သြားခ်င္စရာပင္ ။ ေတာင္တက္လမ္း၏ ေလွကားထစ္မစခင္ (ေအာက္ဆံုးထစ္နားက ေလွကားထစ္အနီးတြင္) ေက်ာက္ဖ်ာၾကီးတစ္ခ်ပ္ကို ေတြ႕ရလိမ့္မည္ ။ ထိုေက်ာက္ဖ်ာေပၚ၌ ပန္းအိုးတစ္လံုးႏွင့္ ကလပ္တစ္ခု ရွိ၏ ။ ငယ္စဥ္က ထိုေက်ာက္ဖ်ာေပၚသို႔ ေျပးတက္ေဆာ့ဖို႔ျပင္ေတာ့ …
      “ ဒီေက်ာက္ဖ်ာေပၚ မတက္ရဘူး ။ နတ္ၾကီးတယ္ကြဲ႕ ။ အဘိုးတုိ႔ရဲ႕အဘြားေတြလက္ထက္ကဆို အလွဴပြဲေတြရွင္ျပဳပြဲေတြ
        လုပ္ရင္ ဝတ္ဆင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ေရႊေငြလက္ဝတ္တန္ဆာေတြကို ဒီေက်ာက္ဖ်ာမွာ လာငွားလို႔ရတယ္ ။ သေဘာကေတာ့
        ဥစၥာရွင္ဥစၥာေစာင့္ေတြနဲ႔ ဆက္သြယ္လို႔ရခဲ့တဲ့ေနရာေပါ့ ။ လုိတာေတြ လာငွား ၊ ျပီးရင္ အယူစာရင္းအတုိင္း ျပန္ထား ။
        ေပးသူကလည္း ယံုယံုၾကည္ၾကည္ေပး ။ ငွားသူကလည္း ရိုးရိုးသားသား ငွား ။ သိပ္ကို ေျဖာင့္မတ္ျဖဴစင္ခဲ့တဲ့ကာလေပါ့ ။
        ဒီေန႔ေခတ္နဲ႔ေတာ့ တျခားစီေလကြယ္ ။”
ဟူ၍ ကြ်န္မဘိုးဘိုး ေျပာခဲ့ဖူးသည္ကို ျပန္ေျပာင္းအမွတ္ရမိ၏ ။ တကယ္ပဲ ဥစၥာေစာင့္ေတြ ရွိခဲ့သလား … ကြ်န္မ မေျပာတတ္ပါ ။ သို႔ေပမဲ့ ယခုတုိင္ ေရွးေဟာင္းဆန္ဆန္ ပန္းအိုးႏွင့္ ကလပ္ခြက္ကေတာ့ ေက်ာက္ဖ်ာထက္မွာ တည္ရွိေနဆဲ … ။ 


  ေတာင္တက္လမ္းႏွင့္ ဆန္းၾကယ္ေသာ ေက်ာက္ဖ်ာခ်ပ္


      ေတာင္ေျခရင္းရွိ ေစတီေတာ္အား ဝင္ေရာက္ဖူးေျမာ္ရင္း ေတာင္ေပၚသို႔ ေမာ့ေငးၾကည့္မိသည့္အခါ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ ေစတီေတာ္ျမတ္ကို ဖူးေတြ႕ရသည္ ။ လက္အုပ္ခ်ီမိုးကာ ေစတီေတာ္အား လွမ္းေမွ်ာ္ပူေဇာ္မိသည္ ။ ထုိခဏမွာပဲ အေတြးေတြက ဖတ္ခဲ့ဖူးေသာသမိုင္းေကာက္ေၾကာင္းဆီသို႔ ကူးလူးေရာက္ရွိသြားခဲ့ပါျပီ ။


@@@
           
            ယခု…ဇင္းက်ိဳက္ေတာင္ဟု လူသိမ်ားေနေသာေတာင္၏အမည္မွာ “ဂစာၦဂီရိ”ေတာင္ျဖစ္ျပီး ေပသံုးေထာင္ခန္႔ ျမင့္သည္ ။ ထိုဂစာၦဂီရိေတာင္ထိပ္တြင္ အပူေဇာ္ခံစပၸာယ္ေနေသာ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ သို႔မဟုတ္ “က်ိဳက္ဗလင္မြတ္နာတ္”ေစတီေတာ္သည္ လူမင္း,နတ္မင္း,နဂါးမင္းႏွင့္တကြ တိုင္းသူျပည္သားတုိ႔၏လုပ္အားျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ဆံေတာ္အား ဌာပနာျပဳတည္ထားေသာ တန္ခိုးၾကီးေစတီေတာ္တစ္ဆူပင္တည္း ။
ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ (၈)ဝါေျမာက္တြင္ သုဝဏၰဘူမိ-သထံုျပည္သို႔ ၾကြေရာက္တရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္ ။ ထိုစဥ္ တိႆႏွင့္ သီဟရေသ့ညီေနာင္(၂)ပါးတုိ႔၏ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားမႈေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က ဆံေတာ္မ်ား ေပးသနားေတာ္မူ၍ သကၠရာဇ္(၁၁၂)တြင္ ဆံေတာ္မ်ားအနက္ တစ္ဆူကို ဂစၦဂီရိေတာင္ထိပ္၌ ဌာပနာထည့္သြင္းတည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္ ။ နဂါးမင္း မွာ သဒၶါထူးကဲလွသျဖင့္ ၄င္း၏မ်က္လံုးတစ္ဖက္ကုိ စြန္႔၍ အဓိဌာန္ျပဳခဲ့ရာ ပတၱျမားၾကဳတ္ ျဖစ္ေပၚလာသည္ ။ ထုိပတၱျမားၾကဳတ္ အတြင္း၌ ဆံေတာ္ကုိ ထည့္သြင္းဌာပနာတည္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ မြန္ဘာသာျဖင့္ ”က်ိဳက္ဗလင္မြတ္နတ္”ဟု ေခၚဆုိျပီး ျမန္မာလုိ “နဂါး မ်က္စိကြင္းဘုရား”ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္ ။
သကၠရာဇ္(၂၃၆)တြင္ သထံုျပည့္ရွင္အေသာကဓမၼရာဇာမင္းသည္ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ေစတီေတာ္ျမတ္အား ဥာဏ္ေတာ္ ခုႏွစ္ေတာင္အျမင့္ ျပန္လည္တည္ထားကိုးကြယ္ၿပီး အရွည္တည္တံ့ေစရန္အတြက္ ဘုရားေတာင္ေျခတြင္ ရြာတည္ခဲ့သည္ ။ “ဘုရား ေျခရင္းရြာ”ကို မြန္ဘာသာျဖင့္ “ဇိုင္က်ာ္”ဟု ေခၚဆုိရာ ျမန္မာလုိ “ဇင္းက်ိဳက္”ဟု အမည္တြင္ေလသည္ ။ “က်ိဳက္ဗလင္မြတ္နတ္” ဘြဲ႕အမည္မွ က်ိဳက္ျဗင္းနတ္ ၊ က်ိဳက္ဂရင္းနတ္ဟု အမည္တြင္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ ဇင္းက်ိဳက္ဘုရားဟု လူသိမ်ားထင္ရွားလာခဲ့ပါျပီ ။

@@@
           
ေစတီေတာ္ကို ရွဳေငးရင္း ဖတ္ဖူးေသာသမိုင္းေၾကာင္းက ကြ်န္မအာရံုတြင္ အရိပ္ထင္ေနခိုက္ အတူပါလာေသာ မိခင္က ျပန္ၾကရန္ ဆို၏ ။ ဟုတ္သားပဲ ။ ညေနေစာင္းေနျပီ ။ ေနမင္း၏အလင္းေရာင္တုိ႔သည္ပင္ မွိန္ေဖ်ာ့စျပဳေနပါေပါ့ ။ ေစတီေတာ္ႏွင့္ ေတာင္တန္းၾကီးကို တဝေငးၾကည့္ျပီးေနာက္ ကြ်န္မတို႔ ျပန္လာခဲ့ၾကသည္ ။ 


အေဝးမွ လွမ္းျမင္ႏိုင္ေသာ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ေစတီ
 

ဘာသာ,စာေပ,ယဥ္ေက်းမွဳအေမြ,အႏုပညာတို႔သည္ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ဂုဏ္က်က္သေရအႏွစ္သာရမ်ားပင္ ။ မြန္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ ဘာသာ,စာေပ,ယဥ္ေက်းမွဳ,အႏုပညာအေမြအႏွစ္တို႔သည္ ဤျပည္ေထာင္စုနယ္နိမိတ္အတြင္း၌ သမိုင္းအထင္အရွား ေပၚထြန္းခဲ့ သည္မွာ ေအဒီ(၆)ရာစုကတည္းကပင္ ျဖစ္သည္ ။ ၄င္းအရာမ်ား ကြယ္ေပ်ာက္သြားခဲ့ပါက လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ဂုဏ္က်က္သေရသည္ လည္း မုခ်မေသြ ေပ်ာက္ကြယ္ေခ်မည္ ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္လိုေသာရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ထူးျခားဆန္းၾကယ္ေသာ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ျမတ္၏ေစတီေတာ္သမိုင္းကို အမ်ားသူငါ သိရွိႏုိင္ဖို႔ရာ မွ်ေဝလိုက္ရပါသည္ ။

                                                                                                                                                                                                                                                              ေစတနာေရွ႕ထားလ်က္…
                                                                                   ဂါဦးႏြန္းကို


အခ်က္အလက္ အကိုးအကား

မင္းသက္စံ ၏ သမို္င္းဝင္ ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ ေစတီေတာ္ျမတ္ ျဖစ္ေပၚတည္ရွိလာပံု
ဇင္းက်ိဳက္ဆံေတာ္ရွင္ ေခၚ က်ိဳက္ဗလင္မြတ္နာတ္ေစတီေတာ္သမိုင္းစာအုပ္


www.facebook.com/writer.GONK ကို ဝင္လည္ဖုိ႔ ၊ တင္သမွ် likeဖို႔ မေမ့ပါနဲ႔ေနာ္ :-)